Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
η συμμετοχή στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι μία περίοδος αγχωτική και επιβαρυντική για όλη την οικογένεια. Μέσω αυτής της επικοινωνίας θα ήθελα να σας αναφέρω ορισμένα πράγματα που θα μπορούσατε να κάνετε από την πλευρά σας ώστε να είστε βοηθητικοί στην προσπάθεια που καταβάλλουν τα παιδιά σας. Ο ρόλος σας αυτή την περίοδο είναι πολύ σημαντικός, καθώς καλείστε να συμπαρασταθείτε στα παιδιά σας και να τους παρέχετε ψυχολογική υποστήριξη.
Τι σημαίνει όμως πρακτικά αυτό;
Φροντίδα
Φροντίζοντας τα παιδιά μας με το να εξασφαλίζουμε καλή διατροφή, ένα καθαρό, ήσυχο και ευχάριστο περιβάλλον στο σπίτι, τους βοηθάμε να συγκεντρωθούν καλύτερα. Είμαστε διακριτικοί και αποφεύγουμε να χτυπάμε συνεχώς την πόρτα τους ρωτώντας αν θέλουν κάτι. Αν θελήσουν κάτι από μας θα μας το ζητήσουν. Δείχνουμε λίγη περισσότερη υπομονή και κατανόηση στα συναισθηματικά τους ξεσπάσματα και γενικά αποφεύγουμε τις εντάσεις στο σπίτι την συγκεκριμένη περίοδο.
Εμπιστοσύνη
Βοηθάει η γνήσια και ειλικρινής εμπιστοσύνη στην ικανότητα των παιδιών μας να ρυθμίζουν μόνα τους το διάβασμά τους. Βοηθάμε μόνο όταν μας ζητηθεί. Επιπλέον δείχνουμε εμπιστοσύνη στην επιλογή τους σε σχέση με την κατεύθυνση και τον κλάδο σπουδών που έχουν διαλέξει. Τους το υπενθυμίζουμε όταν φαίνεται να το ξεχνούν και να διακατέχονται από άγχος.
Ενεργητική ακρόαση Ο τρόπος που ακούμε τις αγωνίες των εφήβων μας είναι επίσης σημαντικός. Είμαστε διαθέσιμοι όταν χρειάζονται στήριξη και έχουν ανάγκη να μιλήσουν για το άγχος που βιώνουν. Ακούμε με ενσυναίσθηση χωρίς να κατευθύνουμε. Αποφεύγουμε τα κηρύγματα και τις συμβουλές. Ο γονιός χρειάζεται να ακούει προσεκτικά το στρες, τις αγωνίες και τους φόβους τους. Δε χρειάζεται να τους δώσουμε κάποια συμβουλή, απλά τους ακούμε και τους αφήνουμε να αποφορτιστούν.
Ενθάρρυνση
Με την ενθαρρυντική στάση, ο γονιός εστιάζει την προσοχή του και τα λόγια του στα θετικά στοιχεία του παιδιού του. Επικεντρωνόμαστε και αναγνωρίζουμε την προσπάθειά του και τον κόπο του. Αποφεύγουμε τις συγκρίσεις με άλλους (είτε συμμαθητές, αδέρφια ή εμάς τους ίδιους π.χ. “εγώ στην ηλικία σου…”) καθώς φαίνεται ότι όχι μόνο δεν το κινητοποιεί θετικά, αλλά επηρεάζει και αρνητικά την αυτοπεποίθησή του.
Αποδοχή μη επιθυμητών εκβάσεων Θυμόμαστε ότι οι εξετάσεις αυτές είναι ένας σημαντικός σταθμός στη ζωή του παιδιού μας, αλλά όχι ο μόνος. Το να μην πάνε τα πράγματα στη ζωή μας όπως τα φανταζόμασταν, αρχικά μπορεί να φαντάζει ως εμπόδιο αλλά είναι συγχρόνως μια κεκαλυμμένη ευκαιρία μαθήματος και επαναξιολόγησης των κινήσεων που κάναμε, τόσο των σωστών όσο και των λάθος, ώστε να επαναπροσδιορίσουμε την πορεία και τη στάση μας. Είναι μια αφορμή για να μάθουμε να διαχειριζόμαστε αντίστοιχες καταστάσεις σε άλλους τομείς της ζωής μας.
Διαχειριζόμαστε το δικό μας άγχος. Όταν εμείς οι ίδιοι είμαστε υπερβολικά αγχωμένοι για τις πανελλήνιες, αυτό διαχέεται και το παιδί μας το εισπράττει, ακόμα κι αν δεν λέμε τίποτα. Το αποτέλεσμα είναι ότι εκτός από τη δική του αγωνία, έχει να διαχειριστεί και τη δική μας. Αν δυσκολευόμαστε εμείς οι ίδιοι να διαχειριστούμε το άγχος μας, μπορούμε να το συζητήσουμε με έναν ειδικό ψυχικής υγείας.
Δεν ξεχνάμε ότι ο ρόλος των γονιών είναι να δώσει στο παιδί τους ρίζες ώστε να μεγαλώσει με βάσεις και φτερά για να ξεκινήσει το δικό του ταξίδι στην ενηλικίωση ως αυτόνομο άτομο.
Καλή δύναμη λοιπόν σε εσάς και καλή επιτυχία στα παιδιά σας!
Βάσια Ιωσηφίδου